1 Omfang og anvendelse av de generelle vilkårene
1.1 Disse generelle vilkårene for salg av varer og tjenester ("Generelle vilkår og betingelser") skal gjelde for og utgjøre en integrert del av alle avtaler som inngås mellom Best of Breed AS, organisasjonsnummer 986 231 765 eller Best of Breed Oy, MVA-nummer 2879909-6 ("Best of Breed-kunden") som "Best of Breed-kunden" (som "Best of Breed-kunden") (som "Best of Breed-kunden"). Programvare, integrerte IT-løsninger, vedlikehold, support og konsulenttjenester eller andre varer eller tjenester (slike produkter og tjenester samlet referert til som "Produkter"), med mindre og i den grad Kunden og Best of Breed uttrykkelig avtaler noe annet skriftlig.
1.2 Kundens standard eller generelle vilkår avvises eksplisitt og vil bli tilsidesatt av Best of Breed, uavhengig av om slike vilkår er presentert eller referert til av Kunden før, i forbindelse med eller etter inngåelsen av avtalen om salg av Produkter fra Best of Breed til Kunden.
1.3 Vilkår og betingelser fastsatt i avtaler inngått mellom Best of Breed og dets leverandører av produkter og/eller slike leverandørers standardvilkår skal gjelde tilsvarende i kontraktsforholdet mellom Best of Breed og Kunden, forutsatt at slike vilkår påberopes av Best of Breed og relaterer seg til Produktene kjøpt av Kunden. I tilfelle konflikt mellom slike vilkår og betingelser og disse generelle vilkårene, skal sistnevnte ha forrang.
1.4 Hvis noen av bestemmelsene i de generelle vilkårene og betingelsene skulle anses som ugyldige eller ikke kan håndheves av en domstol med kompetent jurisdiksjon eller administrativ handling, skal en slik bestemmelse anses å være skilt fra disse generelle vilkårene og betingelsene uten noen innvirkning på de andre bestemmelsene, som skal forbli i full kraft og virkning.
1.5 I tilfelle konflikt mellom de generelle vilkårene og bestemmelser fastsatt i andre avtaler inngått mellom Kunden og Best of Breed, skal sistnevnte ha forrang.
1.6 Disse generelle vilkårene og betingelsene gjelder ikke for sluttbrukere av produkter som ikke er kunder, og utgjør heller ikke noe kontraktsforhold mellom Best of Breed og slike sluttbrukere av produkter, med mindre annet er avtalt.
2 Tilbud og inngåelse av avtale
2.1 Ethvert tilbud fra Best of Breed er åpent for Kundens aksept innen tilbudsperioden som er angitt i tilbudet, eller innen 30 dager fra tilbudsdato i tilfelle ingen tilbudsperiode er oppgitt. Til tross for det foregående, kan ethvert tilbud trekkes tilbake av Best of Breed når som helst før det mottar kundens aksept av tilbudet.
2.2 Avtale om salg og kjøp av produkter er inngått og bindende når det foreligger en ubetinget aksept av 1) Best of Breeds tilbud/tilbud fra Kunden eller 2) Kundens bestilling fra Best of Breed.
2.3 Utveksling av tilbud/tilbud og aksept mellom Kunden og Best of Breed skal skje skriftlig, enten ved e-postkorrespondanse eller annen form for skriftlig kommunikasjon. Muntlige avtaler er ikke bindende før de er bekreftet skriftlig av Best of Breed.
3 Levering og overføring av risiko og eierskap. Forsinket levering.
3.1 Produkter som er underlagt fysisk levering skal leveres Free Carrier (FCA, Incoterms 2010) på Best of Breeds forretningsadresse til en transportør utpekt av Best of Breed, med mindre annet er skriftlig avtalt. Risikoen og eiendomsretten til Produktene overføres og overføres til Kunden på leveringstidspunktet.
3.2 Avtalte leveringsdatoer er omtrentlige og kan bli gjenstand for justeringer av Best of Breed. Best of Breed skal uten unødig forsinkelse informere Kunden om eventuelle vesentlige endringer i avtalte leveringsdatoer. Levering av produkter innen rimelig tid før eller etter avtalt leveringsdato skal ikke utgjøre et kontraktsbrudd.
3.3 Kunden har rett til å kansellere og si opp den berørte og ikke-leverte delen av bestillingen eller avtalen bare i tilfelle forsinkelsen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd.
3.4 Best of Breed har rett til å foreta delleveranser, med mindre annet er skriftlig avtalt.
4 Priser
4.1 Alle priser oppgitt av Best of Breed er eksklusive merverdiavgift.
4.2 Prisene er basert på levering Free Carrier (FCA, Incoterms 2010) på Best of Breeds forretningsadresse. Frakt, ved fysisk transport/levering, skal organiseres av Best of Breed og belastes Kunden i henhold til avtalte leveringsbetingelser og faktiske fraktkostnader.
4.3 Priser oppgitt av Best of Breed skal kun gjelde for den spesifikke bestillingen og ikke fremtidige bestillinger, med mindre annet er skriftlig avtalt.
5 Betaling
5.1 Med mindre Kunden og Best of Breed har avtalt noe annet, skal Best of Breed fakturere Kunden ved forsendelse eller levering av Produktene og i henhold til avtalte leveringsbetingelser. Med mindre annet fremgår av fakturaen, forfaller nettobetaling innen 14 dager etter fakturadato.
5.2 I tillegg til andre rettigheter og rettsmidler Best of Breed måtte ha etter gjeldende lov, vil det påløpe renter ved forsinket betaling av forfalte fakturaer i henhold til norsk rentelov eller gjeldende lovbestemt sats, avhengig av hva som er høyest, inntil forfalte beløp er betalt i sin helhet.
5.3 Best of Breed forbeholder seg retten til å kreve at leveringen av produktene skal være betinget av etterkrav, forskuddsbetaling eller andre betalingsbetingelser som den finner passende. I tilfelle av betalingsmislighold fra kundens side, skal Best of Breed ha rett til å suspendere leveringen av bestilte produkter og kansellere nye bestillinger inntil forfalte beløp er betalt i sin helhet.
5.4 Best of Breed har selgers panterettigheter i leverte Produkter inntil Kunden har betalt kjøpesummen i sin helhet. Inntil da har Kunden ikke lov til å bruke Produktene som sikkerhet eller sikkerhet.
5.5 Best of Breed har rett til å hente leverte produkter i tilfelle de ikke betales ved forfall. På forespørsel skal kunden umiddelbart returnere slike produkter til Best of Breed.
6 Begrenset ansvar
6.1 Best of Breeds maksimale og akkumulerte ansvar overfor Kunden knyttet til Best of Breeds ytelse, enten det er basert på bestemmelser i disse Generelle vilkårene og betingelsene, andre avtaler inngått mellom Best of Breed og Kunden, gjeldende lov, vedtekter, erstatningsrett eller annet, og uavhengig av Best of Breeds opptreden (enten uaktsomhet i tilfelle vil være begrenset til grov uaktsomhet eller uaktsomhet), lik kjøpesummen eller verdien av de omstridte produktene, avhengig av hva som er lavest.
6.2 Best of Breed skal ikke holdes ansvarlig overfor Kunden for følgeskader eller indirekte tap eller skader forårsaket av Best of Breeds brudd på sine kontraktsmessige forpliktelser, enten det er basert på disse Generelle Vilkår og Betingelser eller annen avtale inngått mellom Kunden og Best of Breed.
6.3 Best of Breed skal under ingen omstendigheter holdes ansvarlig overfor Kunden for tap eller skader knyttet til tap av fortjeneste, inntekter, goodwill, forventede kostnadsbesparelser, produksjon, kontrakter eller data/informasjon lagret i/av Produktene, eller tap eller skader knyttet til annet utstyr, tjenester, eiendom eller personell, selv om slikt tap eller skade er forårsaket av Produktene.
7 Garanti
7.1 Best of Breed garanterer at produktene i alle vesentlige henseender er i samsvar med spesifikasjoner gitt av Best of Breed og/eller produsenten av produktene, og at produktene skal være feilfrie i en periode på 12 måneder, regnet fra leveringsdatoen.
7.2 Garantien strekker seg ikke til noen underforstått garanti for egnethet for et bestemt formål eller bruk, uavhengig av om slikt formål eller bruk har blitt kommunisert av Kunden til Best of Breed eller ikke.
7.3 Best of Breed garanterer ikke at produktene deres samsvarer med eller samsvarer med noen krav med hensyn til funksjonalitet eller kompatibilitet, eller andre tekniske eller operasjonelle funksjoner eller kriterier, som ikke er en del av eller avledet fra produktspesifikasjoner gitt av Best of Breed eller produsenten av produktene. Det er Kundens eget ansvar å sikre at Produktene oppfyller Kundens eller tredjeparts individuelle krav og forventninger, for eksempel gjennom produktvurdering eller testing.
7.4 Garantien gjelder kun for produkter som er betalt i sin helhet.
7.5 Garantien skal kun være til fordel for kunden. Garantien strekker seg ikke til sluttbrukere, agenter eller representanter, eller til andre tredjeparter.
7.6 Best of Breed skal, etter eget valg og innen rimelig tid, enten reparere, erstatte eller refundere defekte eller ikke-konforme produkter som dekkes av garantien.
7.7 Denne begrensede garantien utgjør hele ansvaret til Best of Breed overfor kunden med hensyn til defekte eller ikke-konforme produkter. Kunden har ikke rett til å forfølge andre krav eller rettsmidler knyttet til defekte eller ikke-konforme produkter som ellers er tilgjengelig under gjeldende lov.
8 Prosedyre for garantikrav – garantifritak
8.1 Kunden skal varsle Best of Breed uten unødig opphold etter at den har oppdaget at produktene er avvikende eller defekte.
8.2 Reparasjon eller utskifting av produkter utføres av Best of Breed eller tredjeparts servicepartner utpekt av Best of Breed. Best of Breed eller den utpekte servicepartneren skal innen rimelig tid undersøke produktene og avgjøre om den påståtte avviket eller defekten utgjør et garantibrudd.
8.3 I tilfelle Best of Breed konkluderer med at det er brudd på garantien, skal Best of Breed dekke alle kostnader knyttet til reparasjon eller utskifting av de defekte produktene innenfor garantiperioden, men ikke inkludert kostnadene for transport av de reparerte/erstattede produktene fra Best of Breed eller dets utpekte servicepartner til Kunden.
8.4 Kundens kostnader og utgifter knyttet til et garantikrav, f.eks. arbeid, installasjons- eller deinstallasjonskostnader, refunderes ikke eller dekkes av garantien.
9 Vedlikehold av produkter
9.1 Vedlikehold av produkter inkluderer ulike programvareoppdateringer og programvareoppdateringer designet for å oppnå og vedlikeholde funksjonaliteten til leverte produkter. Vedlikehold av produkter tilbys Kunden i den grad alle gjeldende vedlikeholdsgebyrer er betalt i sin helhet.
9.2 Vedlikehold av produkter, for eksempel i form av programvareoppdateringer, programvareoppdateringer, reparasjoner og oppgraderinger, tilbys av Best of Breed i den grad og så snart slike produkter eller tjenester er tilgjengelige fra leverandøren eller produsenten av Produktene, forutsatt at de aktuelle vedlikeholdsproduktene eller -tjenestene er godkjent og distribuert av Best of Breed.
9.3 Priser oppgitt av Best of Breed i forhold til produkter inkluderer ikke vedlikeholdsprodukter eller -tjenester, med mindre annet er uttrykkelig oppgitt skriftlig av Best of Breed.
9.4 Vedlikeholdsgebyrer betalt av Kunden inkluderer ikke tjenester utført av Best of Breed i forhold til vedlikehold av Produkter. Slike tilleggstjenester belastes Kunden i henhold til gjeldende timepris fastsatt av Best of Breed.
9.5 Siden noen av produktene er underlagt obligatorisk vedlikehold, kan salg av produkter være betinget av inngåelse av en vedlikeholdsavtale mellom Kunden og Best of Breed.
9.6 Kunden skal ikke kjøpe vedlikeholdstjenester knyttet til Produktene fra andre enn Best of Breed, med mindre annet er avtalt mellom Kunden og Best of Breed.
9.7 Selve leveransen av vedlikeholdstjenester til sluttbrukere av Produktene skal koordineres og avtales mellom Kunden og Best of Breed. Kunden skal sørge for at Best of Breed gis uhindret tilgang til skrivere, datasystemer, servere og/eller lokaler som er nødvendige for utførelse av vedlikeholdstjenestene.
10 Støttetjenester
10.1 Best of Breed tilbyr ulike støttetjenester knyttet til produktene. Best of Breed bestemmer om slike støttetjenester, som tilbys via telefon, e-post, fjerntilgang eller støtte på stedet, skal utføres av Best of Breed selv eller av leverandøren(e) og/eller produsenten(e) av produktene, avhengig av type produkter og støtte som er nødvendig.
10.2 Levering av støttetjenester til sluttbrukere av produkter skal koordineres og avtales mellom Kunden og Best of Breed. Uten samtykke fra Best of Breed, kan sluttbrukere av produkter kjøpt av kunden ikke be om støttetjenester direkte fra Best of Breed.
10.3 Med mindre annet er avtalt mellom Kunden og Best of Breed i en separat avtale, blir støttetjenester levert til sluttbrukere av Produkter eller Kunden belastet Kunden og fakturert til gjeldende timepris fastsatt av Best of Breed.
10.4 Støttetjenester skal være tilgjengelig for Kunden løpende innenfor Best of Breeds ordinære kontortid for løsninger anskaffet gjennom Best of Breed. Best of Breed skal svare på støtteforespørsel i henhold til SLA-avtalens. I tilfeller hvor SLA-avtaler ikke er på plass, vil Best of Breed svare så raskt som mulig. Svar fra Best of Breed er gitt at forespørslene om støtte er gjort av kunden og/eller sluttbrukeren av produktene via Best of Breeds støtteportal (help.bestofbreed.eu) eller e-post til support@bestofbreed.eu.
10.5 Best of Breed forbeholder seg retten til å prioritere støtteforespørsler etter eget skjønn. Generelt vil en støtteforespørsel knyttet til en Kunde som har inngått en egen supportavtale med Best of Breed bli prioritert.
10.6 Kunden skal sørge for at Best of Breed gis uhindret tilgang til skrivere, datasystemer, servere og/eller lokaler i den grad det er nødvendig for utførelse av støttetjenestene.
10.7 Kunden skal ikke kjøpe støttetjenester knyttet til Produktene fra andre leverandører enn Best of Breed, med mindre annet er avtalt mellom Kunden og Best of Breed.
10.8 Best of Breed kan tilby støttetjenester knyttet til produkter direkte til sluttbrukere i den grad kunden, uansett årsak, ikke oppfyller sine kontraktsmessige støtteforpliktelser overfor slike sluttbrukere.
11 Programvareprodukter – programvarelisens etc.
11.1 Kunden, som er forhandler eller sluttbruker av produkter, skal til enhver tid overholde vilkårene og betingelsene for lisensiering av programvare som fastsatt av Best of Breed og/eller lisensgiveren/produsenten av de aktuelle produktene.
11.2 Kunden skal sørge for at sluttbrukere av Produktene inngår separate programvarelisensavtaler knyttet til Produktene, i den grad det kreves av lisensgiveren/produsenten av Produktene eller Best of Breed.
11.3 Kunden skal ikke dekompilere, demontere eller utføre noen annen form for avledet arbeid eller omvendt utvikling av programvareprodukter eller relaterte komponenter kjøpt, lisensiert eller på annen måte innhentet fra Best of Breed og/eller lisensgiveren/produsenten av programvareproduktene.
12 Kunde som forhandler av produkter – Restriksjoner for videresalg
12.1 Kunden skal til enhver tid overholde alle territorielle, konkurranse-, lisensierings-, underlisensierings-, pris- eller andre restriksjoner knyttet til distribusjon eller videresalg av produkter ("Resale Restriksjoner"), enten det er fastsatt i avtaler mellom Best of Breed og dets leverandører av produkter eller pålagt direkte av Best of Breed etter eget skjønn.
12.2 Ethvert brudd på gjeldende videresalgsrestriksjoner skal utgjøre et kontraktsbrudd. Kunden er ansvarlig overfor Best of Breed for ethvert tap eller skade forårsaket av Kundens brudd på Videresalgsrestriksjoner, uavhengig av om Kundens opptreden har vært uaktsom eller ikke.
12.3 Kundens forpliktelser til å overholde videresalgsrestriksjoner skal kun gjelde i den utstrekning slike restriksjoner ikke er i strid med ufravikelig lovgivning.
13 Immaterielle rettigheter knyttet til produktene
13.1 Salg og kjøp av produkter skal ikke innebære noen overføring eller lisensiering av noen immaterielle rettigheter fra Best of Breed til Kunden, eller omvendt, med mindre annet er uttrykkelig avtalt av nevnte parter, eller avtalt i lisensavtale inngått mellom Kunden og lisensgiveren/produsenten av produktene.
14 Konfidensialitet
14.1 Kunden og Best of Breed forplikter seg til ikke å avsløre til noen tredjepart, sluttbrukere av produktene inkludert, konfidensiell informasjon relatert til kontraktsforholdet mellom partene. Begrepet konfidensiell informasjon skal omfatte, men ikke være begrenset til, priser og andre individuelt avtalte vilkår og betingelser samt annen forretningssensitiv informasjon mottatt som en del av samarbeidet. Partenes forpliktelse om konfidensialitet er på ubestemt tid og skal fortsette etter utløpet eller oppsigelsen av enhver avtale som er inngått mellom Kunden og Best of Breed.
15 Lovvalg og tvisteløsning
15.1
Alle avtaler mellom Best of Breed og kunden skal styres av og tolkes i samsvar med lovene i hjemlandet til Best of Breed. Enhver tvist knyttet til tolkning eller oppfyllelse av avtalen skal søkes løst i minnelighet gjennom forhandlinger. Tvister som ikke løses i minnelighet skal henvises til den eksklusive jurisdiksjonen til de ordinære domstolene i Best of Breeds hjemland.
15.2 Uansett det foregående skal Best of Breed ha rett til å henvende seg til en kompetent domstol i Best of Breeds hjemland og i enhver annen relevant utenlandsk jurisdiksjon med det formål å søke forføyning eller andre midlertidige rettsmidler og tiltak tilgjengelig under gjeldende lover i den aktuelle jurisdiksjonen.