KI i offentlig sektor: Mye mer enn en chatbot

Offentlige organisasjoner opplever økende press for å bli mer effektive. Budsjettbegrensninger, økende administrativt arbeid og krav om bedre offentlige tjenester skaper et behov for smartere løsninger. Kunstig intelligens (KI) blir ofte sett på som en nøkkel til økt effektivitet, men mange offentlige institusjoner oppfatter fortsatt KI først og fremst som en chat-tjeneste - et hjelpemiddel som kan generere tekst eller svare på spørsmål i chatgrensesnitt.

 Men selv om KI-chat har viktige og nyttige bruksområder, overskygger det ofte de virkelig store gevinstene KI kan gi i offentlig sektor. Den største verdiskapingen skjer når KI blir en integrert del av kommunale arbeidsprosesser og hjelper med komplekse, tidkrevende oppgaver slik som å automatisere e-post, arkivering eller saksbehandling. 

Vi må tenke mye større enn chat

For å realisere dette potensialet må vi tenke bredere enn chatløsninger. Chatløsninger krever utstrakt oppfølging og investering i kompetanse for å skape verdi i en organisasjon. De krever kontinuerlig oppfølging og kompetanseinvestering for å sikre verdiskaping i en organisasjon. Effektiv bruk forutsetter presise input, tydelige instrukser og omfattende iterative tilbakemeldinger.

Dermed er det viktig å erkjenne at KI handler om mer enn chat. De største gevinstene for offentlig sektor ligger i løsninger som kan integreres direkte i eksisterende systemer og arbeidsprosesser.

Visste du for eksempel at du kan bruke KI til å:
  • Automatisere arkivering ved å kobles til e-post- og arkiveringssystemer, identifisere relevant informasjon med høy presisjon og lagre den riktig uten manuell inngripen.
  • Effektivisere saksbehandling i saker med faste mønstre, der kommunen selv kan definere og skreddersy stegene i vurderingsprosessen.
  • Forbedre e-postbehandling, ved å sortere, besvare og prioritere store mengder innkommende meldinger helt automatisk.
  • Automatisere rapportering, der KI kan analysere innhold fra e-post eller dokumenter, generere oppsummeringer i riktig format og sende det videre til riktige mottakere.

Riktig kompetanse gir store gevinster

KI er ikke en "one-size-fits-all"-løsning, men et verktøy som kan tilpasses konkrete behov og arbeidsprosesser. En helhetlig tilnærming sikrer at teknologien blir en drivkraft for mer effektive, nøyaktige og ressursbesparende prosesser.

Når KI implementeres riktig, gir det offentlig sektor verktøyene som trengs for å levere bedre tjenester til innbyggerne med høyere presisjon, lavere kostnader og mindre administrativ byrde. For å utnytte KI i offentlig sektor på en trygg og effektiv måte, er det avgjørende å kombinere riktig teknologi med kompetanse.

Vil du finne ut mer om hvordan KI kan integreres i dine arbeidsprosesser? 

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din organisasjon med å ta i bruk KI på en trygg og effektiv måte.

Recent blogs

Slik automatiserer Rogaland fylkeskommune arkivering av e-post

Slik automatiserer Rogaland fylkeskommune arkivering av e-post

Vi har hatt en samtale med Rogaland fylkeskommune om deres automatiseringsreise innen arkivering av e-postmottak og webskjemaer. Avdelingssjef Teknologi og IT ved Rogaland fylkeskommune, Knut Albert Gjedrem Auestad, forteller at de har opplevd en stadig økende arbeidsmengde, samtidig som de har hatt begrensede ressurser til å håndtere dette. I dett...
KI i offentlig sektor: Er det trygt?

KI i offentlig sektor: Er det trygt?

Debatten om kunstig intelligens (KI) i offentlig sektor er ofte preget av ytterpunkter. KI blir enten fremstilt som en revolusjonerende løsning på alle utfordringer eller avfeid som upraktisk, overvurdert og utrygg. Vi mener at en ansvarlig KI-debatt krever at teknologileverandører anerkjenner bekymringer og bidrar til informerte valg. Her er tre s...